Un nou impuls pel turisme 

Article d’opinió del Diputat Delegat de Turisme de la Diputació de Barcelona, Juan Luis Ruiz

Just celebràvem en Nadal i ens arribaven notícies d’un virus nou, que paralitzava la ciutat de Wuhan (Xina). Pocs dies després, la Covid-19 ja s’escampava per Europa. Incrèduls, veiem com el nord d’Itàlia es veia confinat i 15 dies més tard, el confinament es va establir a Espanya el 16 de març, per l’Estat d’Alarma declarat pel Govern. Estabornits pel trauma que això va suposar, no sabem llegir i comprendre l’abast del què ens està passant. 

Celebràvem que els principals indicadors turístics del 2019, a Catalunya i de la Costa Barcelona, es recuperaven després d’un 2018 amb un lleu retrocés. Avançàvem en la bona direcció: més pernoctacions i més despesa dels visitants. Major generació de riquesa. El turisme més que mai, es consolidava com un dels principals motors de la nostra economia. 

Però de cop, com un castell de cartes, el turisme i el sistema productiu s’està desplomant per l’envit del Coronavirus maleït. No sabem encara amb quines conseqüències però sí que sabem que el món està canviant per la por que genera aquesta pandèmia, de la qual també sabem que abans d’un any, no disposarem d’una vacuna que ens retorni part de la confiança perduda de viatjar per tot el planeta sense risc. I sabem que la por ens paralitza. 

Trontolla la globalització. Trontolla un dels principals pilars que ha generat el sistema productiu i financer durant les darreres dècades: la lliure circulació de persones i mercaderies, el lliure comerç. Un “Cigne Negre” quasi invisible, inesperat, ha irromput i quasi col·lapsat les Borses, quasi aturat l’activitat productiva a molts països. Posant sobre la taula dels Governs, dilemes que ningú voldria per a si mateix: trobar l’equilibri entre la protecció de la salut i la generació de riquesa. Un veritable “Sudoku”. 

Avui les empreses turístiques estan tancades: hotels, càmpings, restaurants, turisme rural, museus, platges, cellers, parcs naturals… Avui les cancel·lacions s’han menjat les reserves. Les companyies aèries han deixat els avions a terra. La mobilitat ha quedat molt reduïda i això condiciona el turisme. Som aquí. 

Però sabem del què som capaços. Sabem i coneixem què és el turisme i com es gestiona a nivell de destinació, a nivell de cada una de les empreses que formen la cadena turística de la destinació. Sabem de l’anhel de les persones per viure i trobar espais diferents a la quotidianitat laboral, familiar, personal. Canviar la rutina del dia a dia és tant important quasi com respirar. Potser ara, a curt termini, no agafarem un avió per anar a un altre continent o país. La por quasi ens paralitza. Però sí que podem gaudir d’un viatge a l’abast del nostre entorn més proper i això ens dóna pistes suficients per tornar a treballar en la captació de nova demanda per a les destinacions de la província de Barcelona: Costa Barcelona, Paisatges i Pirineus Barcelona. Tenim totes les infraestructures (d’allotjament, de mobilitat, d’atraccions, de restauració, etc.) a punt, i les que no, potser és el moment més indicat per dur a terme  les inversions necessàries per adaptar-les a les tendències de la demanda. 

Nous temps, nous reptes: hem de ser àgils per adaptar-nos a les noves condicions que la crisi ha generat al conjunt de la demanda per tot el món. Sabem que entre tots i totes hem de tornar a començar. Hem de cercar la demanda més pròxima a les nostres destinacions: els mateixos ciutadans de Catalunya, d’Espanya o de França. Aquesta és la base perquè aquests poden arribar a casa nostre amb cotxe o transport públic.

Disposem d’una oferta preparada i ben posicionada d’allotjament, restauració i d’atraccions (monuments, parcs, cellers, museus, etc.): així ho mostra l’indicador de reputació on-line que fem des de fa 9 anys, amb una estabilitat molt consistent, amb una puntuació al voltant de 8.2 sobre 10. 

Amb talent i esforç constant hem de generar un nou cicle de confiança en nosaltres mateixos. És el camí per activar les nostres destinacions turístiques. Si ho aconseguim, després serà més fàcil generar un nou cicle de confiança per anar recuperant altres mercats emissors internacionals. Treball constant i ben fet. Amb un plantejament econòmic, social, natural i cultural amb una ambició més sostenible, de millor convivència entre la població resident i els visitants.

Juan Luis Ruiz

Diputat Delegat de Turisme de la Diputació de Barcelona