Ara que ha finalitzat la meva etapa de 14 anys com a Gerent de Turisme de la Diputació de Barcelona i que el malson de la pandèmia recula gràcies a les vacunes, vull posar en relleu el valor de la “Destinació Barcelona”: formada per la ciutat de Barcelona i la província de Barcelona.

 

Abans de la pandèmia, en ple debat al voltant del “overtourism”, calia construir la “Destinació Barcelona”, en base un model de destinació sostenible social, ambiental i econòmicament, d’acord amb els 17 ODS i l’Agenda 2030, per tal de desconcentrar, redistribuir i desestacionalitzar la demanda turística, en base a la diversitat de productes turístics que ofereixen la ciutat (turisme urbà, cultural i de congressos) i les comarques de Barcelona (turisme actiu, al mar o a la natura, l’enoturisme, el golf, el comerç, la gastronomia, etc.), en benefici de la millora de la qualitat de vida dels residents i una millor experiència per als visitants.

 

Després de l’impacte de la pandèmia, ens cal seguir construint la “Destinació Barcelona” per tal de diversificar la destinació urbana amb els valors, atributs i experiències turístiques que aporten les comarques de Barcelona. La “Destinació Barcelona” apareix com una nova destinació, preparada per a millorar el posicionament internacional de tot el seu conjunt, en un context d’altíssima competitivitat entre les principals destinacions turístiques internacionals, que a partir d’ara, tractaran de captar els millors visitants, per tal de reactivar aquest important sector d’activitat econòmica.

 

Construir la “Destinació Barcelona” implica consensuar entre tots els actors turístics, públics, privats i socials, la visió de futur de la Destinació, els seus valors i atributs. Aquest consens ha d’implicar a tots els sectors econòmics i socials, com institucionals de la ciutat i del seu entorn. Es tracta d’un repte colossal que requereix l’atenció de tots aquests actors si es vol assolir, superant visions de curta volada i d’interessos parcials. Seria molt adient que les ciutats i municipis turístics de la Regió Metropolitana incorporessin el turisme a l’escala regional per tal d’avançar en la construcció de la “Destinació Barcelona”.

 

A més, una “Destinació Barcelona” vertebrada i cohesionada és de gran valor per al posicionament internacional de Catalunya com a destinació de destinacions turístiques: aquest és un altre repte molt important per tal que Catalunya segueixi essent una destinació líder a nivell internacional. No malbaratem l’oportunitat.

 

Francesc Vila