La intel·ligència artificial i la metamorfosi del turisme.

Poc abans de la pandèmia, preparant una xerrada sobre Intel·ligència Artificial (IA) i turisme a la que em varen convidar com a expert en IA, vaig trobar l’informe “Estudio sectorial e informe de tendencias en la industria  del turismo[1]. En ell s’argumenta que el que s’està vivint actualment en la indústria turística no és una transformació sinó una metamorfosi, en el sentit que els canvis estructurals, culturals, mediambientals, econòmics i polítics estan polvoritzant els paradigmes i dogmes assentats en aquesta indústria. Avui, en plena pandèmia, i amb els efectes que aquesta té en tots els àmbits, i especialment en la indústria del turisme, aquesta idea de metamorfosi encara agafa més força.

La Intel·ligència Artificial, la ciència que té per objectiu aconseguir que les màquines siguin intel·ligents, en el sentit que realitzin activitats que serien  considerades intel·ligents en un ésser humà[2], està comportant una revolució en totes les activitats humanes, que tot just acaba de començar, i serà una de les eines essencials per a aquesta metamorfosi de l’activitat turística a tots els nivells.

Per concretar, destacaré tres aspectes en què la IA incidirà en la indústria del turisme: permetrà la creació de tot tipus d’aplicacions intel·ligents, com assistents personals o eines de gestió de l’usuari 360º, que empoderin l’usuari en l’organització i gaudi dels seus viatges amb activitats molt més personalitzades; facilitarà la incorporació de nous elements/activitats en el sector i la creació de noves formes de fer turisme, més vivencials i sostenibles, on la realitat augmentada o virtual ens permetrà gaudir de molts llocs sense malmetre’ls; la robotització dels serveis que puguin ser automatitzats amb la incorporació del cotxe sense conductor, la traducció automàtica i instantània o el guia turístic virtual. Aquests són exemples en els que ja s’hi està treballant, i queden per venir tots aquells que avui encara ens costa imaginar.

Per poder desplegar la seva potencialitat en aquest àmbit, la IA necessita de la digitalització en tots els elements que conformen el sistema complex que és el turisme, d’unes bones comunicacions i de potents sistemes de computació per al tractament de gran quantitat de dades. D’aquí la importància de la Internet of Things, de les ciutats intel·ligents, del desplegament del 5G, de la computació quàntica i del big data, entre d’altres tecnologies.

La metamorfosi serà un procés llarg, algunes vegades imprevisible i dolorós, però hem d’estar preparats perquè no ens deixi fora del turisme del futur. Us encoratjo a tots a llegir l’esmentat informe, i estar a l’aguait per a formar part activa d’aquests canvis.

 

 

 

[1] Giorgio Ascolese; Joantxo Llantada. Estudio sectorial e informe de tendencias en la industria del turismo. We Are Marketing | Global Growht Agents. © Febrero 2019.  https://www.wearemarketing.com/es/estudios/tendencias-turismo-mundial/

[2] Definició donada per John McCarthy, científic Nord-Americà creador del terme «Intel·ligència artificial» en la Conferència de 1956 a Dartmouth.

 

 

Aquesta web fa servir cookies per millorar l'experiencia d'usuari, si continues suposem que hi estàs d'acord Més informació

Los ajustes de cookies de esta web están configurados para "permitir cookies" y así ofrecerte la mejor experiencia de navegación posible. Si sigues utilizando esta web sin cambiar tus ajustes de cookies o haces clic en "Aceptar" estarás dando tu consentimiento a esto.

Cerrar