El tren orbital es reivindica a les primeres Jornades d’Economia de l’Alt Penedès i del Garraf

 

  • Els 17.500 desplaçaments diaris entre les dues comarques són una raó de pes per activar el vell i anhelat projecte
  • El director general de l’ATM avança durant les jornades el final de les corones tarifàries “més d’hora que tard”

Les Cambres de l’Alt Penedès i el Garraf, de la Cambra Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de Barcelona, i l’Agència de Desenvolupament NODE Garraf han realitzat una primera edició d’un cicle de jornades que, amb periodicitat anual, analitzarà i debatrà les realitats econòmiques i empresarials de les dues comarques. El propòsit d’aquest certamen és la generació de propostes concretes que siguin plausibles per propiciar una millora de la competitivitat de l’espai Garraf / Alt Penedès, fent que aquesta geografia binomial sigui més atractiva i retentiva d’iniciatives, talent i inversions.

En aquesta primera edició de les Jornades d’Economia de l’Alt Penedès i Garraf, que ha tingut lloc els dies 10 i 11 de novembre, a la Fassina de Can Guineu, a Sant Sadurní d’Anoia, s’ha abordat la temàtica dels transports i les infraestructures viàries que tenen afectació a la mobilitat entre les dues comarques i entre aquestes i l’entorn metropolità.

A la sessió de dimecres hi va haver una de les aportacions més significatives de les jornades, a càrrec d’Alícia Casart, directora d’Estudis d’Infraestructures de la Cambra de Comerç de Barcelona, qui va posar sobre la taula la xifra de 17.500 desplaçaments diaris entre l’Alt Penedès i el Garraf, “amb aquells nivells de transport s’ha de parlar de tren. Un servei d’autobús és important però no pot suplir la capacitat d’un transport ferroviari”, va exposar. La tècnica de la Cambra va posar en context la vella reivindicació del tren orbital, en el sentit que “cal trencar amb la radialitat amb centre a Barcelona, s’han de potenciar les relacions transversals del territori. La construcció de la línia orbital en trams té tot el sentit però s’ha de posar en valor el tram Vilafranca-Vilanova, precisament pel seu volum de mobilitat”, conclou Casart.

De dimecres també va destacar la ponència marc de Josep Oliver Alonso, catedràtic emèrit d’Economia Aplicada (UAB), qui va fer una anàlisi més global de la situació econòmica després de la pandèmia. Segons l’economista, la crisi ha deixat cinc herències, l’augment dels preus, la situació del mercat de treball, el retard de l’aplicació dels Next Generation, la recuperació parcial de l’activitat econòmica i l’endeutament del sector privat “fins a nivells mai vistos fins ara”, va precisar.

Carme Poveda, directora d’Anàlisi econòmica del Gabinet d’Estudis Econòmics i Infraestructures de la Cambra de Comerç de Barcelona, va dir que les dues comarques estan ben posicionades per aprofitar les oportunitats que deixa la crisi, com podria ser la relocalització d’empreses deguda la proximitat amb els ports i aeroports. Ara bé, cal disposar de treballadors qualificats: “no és acceptable que les empreses no trobin personal amb una taxa d’atur superior al 10%”, afegeix Poveda.

David Moreno, consultor d’Actíva Prospect, va fer una lectura del moment econòmic de les dues comarques. Quant al Garraf, cal indicar les seves debilitats respecte a la sostenibilitat social i mediambiental, la disponibilitat de sòl per la seva activitat econòmica. Pel que fa a l’Alt Penedès creu que li manca esperit emprenedor i dinamisme empresarial i recursos per l’educació.

La sessió de dijous va deixar un altre dels grans titulars de la jornada. Pere Torres, director general de l’Autoritat del Transport Metropolità, va explicar que una gran aposta serà tota la digitalització dels bitllets integrant tots els operadors, “el que permetrà acabar amb les corones tarifàries, per aplicar criteris de distància i freqüència”, va avançar el director general, sense voler aventurar-se en calendaris. Torres també va reconèixer que “mai podrem dissenyar un sistema que tingui un nivell baix de saturació en hores punta. Caldria gestionar una reforma horària per evitar la concentració de desplaçaments en determinades hores”.

A la sessió de dijous va seguir l’aportació de Joan Comas, director de Coral Transports, qui des d’una òptica professional logística va demanar el foment de la incorporació dels joves al transport estimulant la titulació i formació. Aurora Carbonell, presidenta de l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà, va exposar que aquesta entitat és líder en la implantació de serveis de transport a demanda i que un bon pas seria l’aplicació del transport flexible per donar un servei públic eficient, a mida a cada territori “allà on el transport públic és deficitari o difícil d’implantar”.

Des del punt de vista universitari i sociosanitari, van intervenir Marisa Zaragozá, directora del campus de la UPC, i Jordi Cuyàs, president del Consorci Sanitari Alt Penedès Garraf, que van demanar una millora del transport públic per atendre la demanda d’estudiants i pacients del territori.

En aquesta segona jornada també va tenir lloc una taula de debat amb la participació de Francesc Rica, secretari general de la UGT a l’Anoia, l’Alt Penedès i el Garraf, Josep Maria Romero, secretari general de les CCOO al Baix Llobregat, l’Alt Penedès, l’Anoia i el Garraf, Àngel Font, president de la Cambra del Garraf i Ramon Giró, president de la Cambra de l’Alt Penedès.

Finalment, Rosa Huguet, presidenta de l’Agència NODE Garraf, Antoni Fitó, vicepresident primer de la Cambra de Comerç de Barcelona, Albert Castellanos, secretari d’Empresa i Competitivitat de la Generalitat de Catalunya, a través de videoconferència, i Josep Maria Ribas, alcalde de Sant Sadurní d’Anoia, van tancar aquestes primeres jornades.